Boligmarkedet langs kysten vår er midt i oppturen. I et dynamisk marked som dette er det mange aktører, fra mange nasjonaliteter i et multinasjonalt miljø som tilbyr sine tjenester. Men hva eller hvem er best? Det er lett å bli forvirret og her har du noen tips å ta med deg på turen.

Når du kjøper og selger bolig starter prosessen før handelen. Den viktige biten, sikringen, planlegging og ikke minst modningsprosessen. Men også under prosessen skal alt gå som smurt. Etter at alt er ferdig er det godt å ha gode allierte dersom etterslepet kommer.

De allierte, de som er på ditt lag er venner, naboer og familie. I tillegg er det viktig å knytte til seg dyktige fagfolk som kjenner sitt embete, markedet, språket og prosessen. Disse velger du selv.

Før og under boligkjøpet
De fleste starter drømmen om feriebolig kanskje på en messe, ved å surfe på nett, se boligannonser i pressen eller på besøk hos venner, familie og kjente som allerede har bolig i Spania. Litt etter litt blir det visninger og kontakt med megler og frembyder.

Den letteste jobben er det boligkjøperen som har, slik burde det jo være, kjøperen skal bare betale. Men det er ikke alltid enkelt å kjenne seg trygg i et fremmed land der du ikke kjenner språket, reglene og heller ikke fellene. Da er det godt å ha noen som har trådd opp løypa, noen å konsultere som enten har feilet eller truffet blink allerede. Noen som er tilgjengelige og villige til å dele erfaringer, ekspertise og gjøre det lettere. Naboer, venner og familie. Og også fagfolkene. Det er jo slik det skal være, noen som er tilgjengelige når du trenger det og som gjør det enkelt og trygt for kjøperen. Likeledes er det viktig med en kontakt i banken, det kan spare deg for ergrelser etter kjøpet. En annen god alliert er lånemegleren, det finnes norsktalende flinke lånebrokers som virkelig fasiliterer finansieringen på en ypperlig måte. Megleren, eiendomsagenten, advokaten og de som representerer deg i transaksjonen skal spille på samme lag som deg.

Disse bør snakke språket ditt, men ikke minst spansk, det er tross alt på spansk flokene skal løses siden og ha et kontor der du kan henvende deg.

Etter boligkjøpet i Spania

Etter at handelen er overstått og du er blitt boligeier i Spania er det minst like viktig å ha noen å lene seg på. Dette er ansatte i banken, forsikringsagenten, naboenen i sameiet eller i gaten og selsagt dine allierte fra tidligere i prosessen. Hos oss meglere og på servicekontoret er det daglige henvendelser fra nye og gamle kunder.

Noen er rent praktiske og tekniske utfordringer, noen av språklig karakter men også logistikk som feiler med banken, strøm, vann, forsikring, eiendomsskatt og nabolagssituasjoner. Da må vi være der, gi hjelp til selvhjelp eller vite hvordan vi kan løse saken, eller remittere utfordringen til rette instans. Kontaktnettet er til for å deles med, og alt fra låsesmed til advokat skal være på plass i det øyeblikket kunden trenger det.

Vi som er lokale meglere og representerer kundene må også kjenne våre begrensninger. Greit at vi vet hvem vi kan anbefale til å ta seg av service på vaskemaskinen eller legge struktur på muren, det kan vi ikke gjøre for kunden, vi må også klare å anbefale kunden andre aktører eller kollegaer og samarbeidspartnere som vi vet kan levere en bedre jobb enn oss selv. Enten det er salg i et område vi ikke dominerer, juridiske aspekter der advokaten må inn. Altså kjenne våre begrensninger og la være å ta oppdrag vi ikke er skikket til selv.

Før salget

Det er en tid for alt og dagen kommer kanskje da du skal selge eller bytte bolig. Å bytte, flytte og avhende er en tidkrevende, kostbar og noen ganger slitsom affære. Hvor starter du og hvem kontakter du da?

Is i magen er et godt råd ikke bare for kjøper, men også for selger. Hastverk er ikke en god alliert. Det er godt å kunne bruke tid på å modne ideen, forberede seg selv, det praktiske og logistikken. Kanskje en lokal megler er spesielt flink i ditt område og noen i nabolaget kan gi referanser. Megler gir deg verdivurdering, sammenlikning av boliger solgt og til salgs i samme område og oppsett over skatter og kostnader. Likeledes vil du få en liste over nødvendige dokumenter som trengs til gjennomføring av prosessen. Og også et tidsperspektiv og en markedsføringsplan.

Skatterepresentanten din har kopi av skjøter og skatteinnbetalinger. Og arkitekten skal inn og lage energisertifikat dersom du kjøpte boligen før 2013 og kanskje ikke har energisertifikat. Det er dessuten mulig at du har tilbygg og annekser som må reguleres og føres inn i skjøtet , da er arkitekten den rette å rådføre seg med.

De grepene som bør tas rent utseendemessig og teknisk i boligen for å gjøre den mer attraktiv, gir megler deg råd om.

Under salget

Mens profilering på nett og i annonser er i gang, når visninger og prosessen pågår er det fint å forholde seg til megleren og naboer dersom du ikke selv bor i boligen når alt er i gang.

Kanskje selgeren har en nøkkelansvarlig, en såkalt key holder, som kan ta et par ekstra besøk i huset under prosessen for å påse at alt er i orden. Selv har vi en ansatt som sjekker boligene etter visningene at alt er i orden ute og inne. Når eiendommen bys ut skal den være i optimal skikk og fremstå som den beste utgaven av seg selv. Da er det greit med jevnlig ettersyn og en liten vask eller runde med sopekosten slik at det fortsatt ser bra ut etter noen uker med visninger og besøk.

Etter salg og avhending

Når boligen er reservert solgt og depositum mottatt skal det ryddes, og flyttes ut. Da er det kjekt å kjenne noen som trenger det som er blitt unyttig for deg. Det kan være behov for flyttebil, da kan det være lurt å ha en alliert innen den bransjen eller noen som kan tipse om pris, tid og sikring.

Men så er huset solgt, pengene på konto og du tror alt er over, men du er ikke helt ferdig allikevel. Da skal kontrakter, oppdrag og forhold avsluttes og sies opp. Fremdeles må du ha en frende i banken, hos megleren og skatterepresentanten. Det skal betales skatt for det året du solgte i skattedeklarasjonen året etter. Og regnskapsføreren din skal søke refusjon av tilbakeholdt skatt i salgstransaksjonen.

Så det er mange aktører fra indre og ytre krets som er involvert i at det blir trygge gode opplevelser. Så når du velger dine allierte så er vel konklusjonen at du bør bruke aktører som har lokalkunnskap, kan språket, er tilgjengelige, kan sitt fag, har nettverk og er registrerte og etablerte i Spania, slik at de kan gi deg garantier og oppfølging på norsk, og selvsagt løse flokene om de oppstår- på spansk.

 

SKRIBENTEN: Eiendomsmegler Mona Nielsen fra Larvik kom til Spania i 1986. Hun er i dag en av de mest erfarne norske eiendomsmeglere i Spania og en veteran i bransjen på Costa Blanca. Hun er utdannet spansk megler og til daglig leder for eiendomsmegler Lundquist & Nielsen, en bedrift med historie tilbake til 1998. Nielsen har vært aktiv i Spansk politikk. I 2008 ble hun valgt inn i PSOE’s styre i Rojales. Mona Nielsen sitter også i styret for stiftelsen til den Norske Skolen i Rojales.